Gästbloggare

Hej på er!

Jag heter Robert Bergh och är pappa till Isabella.
Isabella har bett mig blogga om hästars träning och balans och det gör jag gärna någongång.

Jag har en verksamhet med travhästar och vi har ca 120 hästar i verksamheten.
Vi gjorde 900 starter 2010 och vann 210 lopp och körde in 23 miljoner.

Det viktigaste för stallets framgångar är att hästen mår bra och  rätt träning med rejäla puls jobb.
 Inom ridsporten har jag märkt att det finns mycke att utveckla både på träning och utrustning t.ex med skor.

Har påtalat att Isabella ska göra schema lagd träning både långsiktikt men framförallt veckovis som är det viktigaste.
Med seriös och planerad träning så har man ett jätteläge inom ridsporten att skapa framgångar, för dom flesta håller bara till i ridhuset eller skrittar några timmar i veckan, tror 99% gör så. 

Såhär skulle en bra vecka kunna se ut.

Mån. Värm 5-6km i galopp. skritta 10 min och rid sen gärna i en backe 2 intervaller på ca 500m sen lunkar du hem i 10-15 min.

Tis hage

Ons markkarbete 1 timme

Tors hage

Fre samma som måndag

Lör hage

Sön markarbete/ dressyr eller hoppning 1 timme.

Efter några veckor kan ni dubbla intervallerna och bara köra ett mark arbete/vecka.

Sen när tävlingsveckora är i gång så gå ner till intervaller 1/vecka men fortsätt med 4 st intervaller.

Tänk även på att hästen blir sliten av att ofta vara i lös sand med brodd, framför allt bakknäna tar stryk av det, så bättre med träningpass på plogade snövägar och underlag.

Återkommer med lite tips för tävling, vad det gäller skor och uppladdning inför tävlingar.

Men träna på nu inför sommaren.

Hejhej!



 

Kommentarer
Postat av: jennie

Tyckte det där var en super bra ide att du skriver om hästarnas träning! Det var roligt att läsa och jag kommer att planera mina hästars träning på ett annat sätt nu :)

2011-01-09 @ 22:09:23
Postat av: ella ;)

lite frågor:D



1. är det bra kvalité på tretorn ?

2. får man gästblogga här ?:)

3. gör ni gratis blogg designs ?:)

2011-01-09 @ 22:13:57
Postat av: Anna

jasså bergan är ute och bloggar! :p

2011-01-09 @ 23:12:31
Postat av: BERGH

KUUUUNG!

2011-01-10 @ 00:19:55
URL: http://muskoka.blogg.se/
Postat av: Sanna Olsson

asbra inlägg juu (Y)

2011-01-10 @ 19:26:06
URL: http://sannaaaaolsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild



RSS 2.0