longering

Förstår seriöst inte grejen med att longera? Sliter bara på hästen. Hur bra är det egentligen för hästen att springa runt runt i en ring utan att anstränga sig? Samma med skrittband/walker. Hästen går ju bara. Tycker de är mer okej med longering om man har många hästar som inte har lika stor tillgång att gå ute lika länge på dagarna (då menar jag dom som står hos tex Baryard.) Dom har ju inte lika stor tillgång att gå ute och därför longeras dom ibland. Men jag tycker inte att de okej att göra de istället för att rida. De visar egentligen hur lat man är som person.
-
Jag har aldrig (eller jo hos malin) longerat en häst. Haha får inte för mamma och pappa. Dom säger att de sliter för mycket och de är ju såklart jag lyssnar? Jag vet ju att dom vet bäst (enligt mig) Om man inte orkar rida för de är jobbigt att sadla och sen anstränga sig? Då tycker jag helldre att man skrittar ut barbacka. Hästen mår mycket bättre av de också.
Lånad bild från google.
Kommentera gärna va ni tycker och tänker. Har jag rätt eller fel? Vill höra din åsikt! :)


Kommentarer
Postat av: egget

kudde på rumpan är det enda rättaaa!

jaa gör de, har en vit så den skulle kanske inte va så passande i stallet heller. heheheh, vet inte riktigt varför ett hästmärke gör vita jackor.. hehehihihihohohohoho

2011-11-23 @ 21:08:56
URL: http://fotografamandi.blogg.se/
Postat av: egg osv

yeah de här va fett jobbigt å klicka så mkt heheheheieihehe heheheiheiehiiheiehhieihehie damp , men jaa ska göra det så har jag en bajs jacka sen <33333333

2011-11-23 @ 21:11:09
Postat av: Petronella

Det finns ju flera olika sätt att longera på men att bara longera runt runt så sliter det ju mycket till ingen nytta men jag brukar longera i pessoa longe då dom blir tvugna att trampa under sig och jobba. Och om hästen är skadad och inte får ridas men ska röra på sig är det ett bra altenativ tycker jag :)

2011-11-23 @ 21:44:38
URL: http://petronellalarsson.blogg.se/
Postat av: s

Det beror på, pessoa longering så får man dom att trampa under sig. Man kan ju även göra skänkelvikningar m.m med det också. Ibland så är det väll bra att man jobbar hästen från marken också? Men att man varierar så det inte blir samma hela tiden. då skadas den, vi skulle också skadas om vi träna samma sak hela tiden :)

2011-11-23 @ 21:51:39
Postat av: Anonym

Jag ser inget fel med om man longerar sin häst typ 1gång i månaden, med tanke på att det sliter ju faktiskt på dom om man sitter på deras ryggar också. Men tömkörning är helt klart bättre, till och med så jag tycker man borde göra de ibland istället för att rida. :)

2011-11-23 @ 22:48:27
Postat av: moa

Jag är inget proffs eller så och vet inte vad som är bättre men skulle nog heldre tömköra :)

2011-11-24 @ 08:47:19
URL: http://emryttarna.blogg.se/
Postat av: Patricia

kära hästmänniskor.. följ med mig backstage i Globen, jag mobilbloggar så ofta jag kan!! :D

2011-11-24 @ 09:47:35
URL: http://ponnynceline.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Om

Min profilbild



RSS 2.0